0

Telemark Spas på Rødmyr har tro på egen fremtid

Høsten 2019 ble bedriften Telemark Spas på Rødmyr etablert. Eiere og drivere Ole Jacob Eriksrød og Jostein Gundersen har begge langt fartstid innen salgs- og servicenæring og en felles lidenskap for spa- og massasjebad. Planene var lagt og endelig «kickkoff» satt til mars 2020. Så kom coronaviruset og myndighetene stengte ned landet.

Bare å kjøre på

Ole Jacob og Jostein er to herrer som selv kaller seg optimister av natur. Men akkurat den beskjeden som kom den 12. mars i fjor da landet stengte ned betegner de selv som et mareritt. – Vi hadde lenge sett et potensiale for nå utvikle egen virksomhet innen massasje – og spabad lokalt. Det finnes noen større aktører på markedet, men med kraftig vekst i spesielt hyttemarkedet følte vi at tiden var inne til å satse og at det var et marked for oss. Ole Jacob og jeg har et stort kontaktnett, som også inkluderer leverandører, så vi var sikre på å levere kvalitetsprodukter tilpasset og designet for norske forhold. Så da var det bare å kjøre på. Med stort nettverk lokalt og tro på egne produkter fikk vi en bedre start enn vi fryktet etter beskjeden i mars, forklarer Jostein.


Resultat så langt i år

Jostein forteller om at de så langt i år har solgt over budsjett og at det ser lyst ut også fremover. – Vi har satt et moderat salgsbudsjett for 2021 med tanke på situasjonen rundt oss, og så langt ligger vi godt an. Med fjorårets reisebegrensninger som også ser ut til å gjelde for årets sommer registrerer vi at mange bruker mer penger på å fikse opp hus og hjem. Noen kunder har gitt uttrykk for at coronasituasjonen slår positivt ut for vår bransje. Til det svarer jeg et stort «tja». Med en femdobling av fraktkostnader og en økning av produksjonstid på rundt seks måneder så er det innlysende at det byr på utfordringer å holde en jevn flyt og samtidig tilby kundene overkommelige priser. I denne perioden har også flere messer vi hadde planlagt å delta på gått i vasken grunnet smittesituasjonen. Vi er i dag glade for at vi «gøtset» og bestilte opp mye bad i vinter slik at vi har et bra lager av våre mest populære modeller. Det kommer kundene til gode som stort sett ønsker levering så kjapt som mulig når de vel har bestemt seg, smiler Jostein.


Skynder seg langsomt

For Jostein og Ole Jacob er service kanskje det aller viktigste for å lykkes. For de aller fleste er innkjøp av massasjebad en investering som skal vare lenge. Og da er et godt omdømme alfa og omega for å lykkes og vokse videre. Jostein forteller om en bevisst strategi for å bygge Telemark Spas som et merkenavn lokalt: - Alle våre bad har vi gitt navn etter kjente og kjære områder som på mange måter definerer det «urtypiske» for Telemark. Dette har vi fått masse fine tilbakemeldinger på og slikt setter vi selvsagt pris på. Som en foreløpig liten bedrift i etableringsfasen så har vi brukt en del tid på å definere hva en skal legge inn i servicebegrepet. Vi ønsker å formidle at ja, vi selger bad av høy kvalitet tilpasset norske forhold. Men også avslapping, en pause i hverdagen, helse og velvære. Ta tiden tilbake og bare slappe av. Vi er ikke alltid så glade i bruken av ordet «ydmyk», men det passer allikevel godt på den følelsen vi får når kunder ønsker å kjøpe fra oss fremfor flere av de store og mer etablerte. Den tilliten kundene viser oss er det vi i bunn og grunn lever av. Og da skal vi gjøre alt som står i vår makt for å vise våre kunder at vi tar servicebegrepet i aller høyeste grad på alvor fra det øyeblikket kunden tar kontakt med oss og går for våre produkter, avslutter Jostein Gundersen hos Telemark Spas.


Share by: